Hogyan kell leszokni a dohányzásról és a szokásról


Miért olyan nehéz leszokni a dohányzásról? Nagyrészüknek nem fog sikerülni, a tudósok tudni vélik, hogy miért. A dohányzásról leszokottak számos kísértésnek vannak kitéve. Hiányzik ugyanis maga a szokás, a nikotin nyújtotta élvezet, s a megszokottá vált nap közbeni cigarettaszünetek.

Kitörni egy rossz kapcsolatból? Mi akadályoz meg minket abban, hogy változtatni tudjunk rossz szokásainkon, rutinná vált viselkedésünkön? A Duke Egyetem egyik tanulmánya megállapította, hogy mindennapi tevékenységeink több mint 40 százaléka nem tényleges döntéseken, hanem szokásokon alapul, írja Charles Duhigg, A szokás hatalma című könyvében.

Nap, mint nap meghozott döntéseink többségükben megfontolt választásnak tűnnek, pedig egyáltalán nem azok, csupán rutinszerű mozdulatok, szokások.

hogyan működik a dohányzó mágnes

Automatikus üzemmódra kapcsolva Ha megfigyeljük önmagunkat, kiderül, hogy több tucat viselkedési sémára támaszkodunk nap, mint nap. A kutatók szerint a szokások azért jönnek létre, mert az agy folyamatosan keresi a módját, hogy miként takarékoskodhat az energiával.

Fedezze fel, hogyan indulhat el hihetetlen útján már ma!

Amint egy szokás, vagyis automatikus cselekvési folyamat beindul, a szürkeállományunk megpihenhet, hiszen a rutin műveleteket szinte gondolkodás nélkül képesek vagyunk végrehajtani. Éppen ezért agyunk ösztönösen törekszik arra, hogy a lehető legtöbb rutinfeladatot szokássá alakítsa, mivel a szokások lehetővé teszik számára, hogy gyakrabban lekapcsoljon.

bemutató a dohányzásról való leszokásról önmagában leszokni a dohányzásról, drogok nélkül

Ennek az energia megtakarítási ösztönnek a működési elve a szokáshurok, ami egy minta vagy séma, mely mentén bejáratott terv szerint cselekszünk, félig-meddig automata üzemmódban. Az agyunk sziesztázhat közben.

Betegszoba TV - Dr. Mihalovics Péter a dohányzási szokásokról

Ha egy szokáshurok beindul, akkor a tudatos hogyan kell leszokni a dohányzásról és a szokásról nem sok esélye van, elvesztjük az irányítást önmagunk felett, kikerül a kezünkből az irányítás.

Mi az a szokáshurok A szokáshurok tulajdonképpen egy képlet, melyet az agyunk automatikusan követ. Amikor egy szokás kialakul, az agy többé nem vesz részt teljes mértékben a döntéshozatalban, hiszen a minta önműködően működésbe lép.

hogyan kell leszokni a dohányzásról és a szokásról kilépő csoportok

Éppen ezért, ha egyszer befészkelték magukat az agyunkba a szokásaink, onnantól kezdve döntően befolyásolják a cselekedeteinket, gyakran anélkül, hogy ennek tudatában lennénk. Ez magyarázza, hogy miért olyan nehéz rábírni magunkat a rendszeres testmozgásra vagy változtatni az étrendünkön.

Ma abbahagytam a dohányzást dohányzáskor a nyirokcsomók fájdalma

Ha egyszer rutinná vált, hogy futás helyet a kanapén üldögélünk, vagy nassolni kezdünk, ha meglátunk egy doboz csokoládét, ezek a minták minden esetben bekerülnek az agyunkba, és viszonylag rövid idő alatt rögzülnek is. Ugyanezen törvényszerűség alapján azonban arra is lehetőségünk van, hogy új viselkedési mintákat kialakítsunk ki. Ha tudatosan alkalmazzuk a szokáshurok működési elvét, akkor ugyanolyan automatikussá válhat a kocogás, vagy rutinná az, hogy ügyet sem vetünk a csokibonbonokra.

Hogyan kell leszokni a dohányzásról és a szokásról rövidre a szokáshurkot Ha szeretnél egy szokást megtörni, akkor az egyik leghatékonyabb módszer erre, ha rövidre zársz egy szokáshurkot. A szokáshurok három részből áll: egy indítógombból, mely bekapcsolja a mechanizmust, egy népi gyógymód köhögés után a dohányzás után, mely egy berögzült cselekvéssor, majd egy jutalomból, ami miatt az egész beindult.

Kik és milyen céllal alapították az Országos Dohányzás Leszokás Támogatási Központot?

Ahhoz, hogy a szokásaidon változtatni tudj, azonosítani kell külön-külön a szokáshurok összetevőit. Vajon mi indítja be a folyamatot, egyáltalán mi az szokásszerű rögzült cselekvés, amit automatikusan hajtasz végre, szinte tudatlanul?

És mi a jutalom, ami miatt kialakult az adott szokáshurok? Ha már tudatosan rálátsz a folyamatra, akkor már meg is tudod változtatni.

Le szeretnék szokni a dohányzásról. Mit tegyek?

Fedezd fel a berögzült viselkedésmintáidat A szokáshurok talán legkönnyebben azonosítható eleme maga a szokás, az a rutinszerű cselekedet, válaszreakció, vagy viselkedés, amin változtatni szeretnél. Lehet ez a nassolás, a cigaretta, dolgok halogatása, tévénézés, állandó netezés, körömrágás, késés, kontrollálatlan indulatok, vagy bármi, ami zavar, ami felett úgy érzed, hogy elvesztetted a hatalmadat.

Ismerd fel az indítógombot Ha már rálátsz a viselkedésmintádra, akkor azt is ki tudod deríteni, hogy mi indítja be nálad az adott viselkedést, vagy cselekvést. Keresd meg az indítógombot, ez a kulcsa a szokáshurok megtörésének.

A dohányzásról le lehet szokni! Hasznos tanácsok a füstmentes élethez

Amikor érzed a késztetést, figyeld meg, hogy éppen abban a pillanatban mit érzel. Mi indítja be nálad a szokásmechanizmust? Szorongás, stressz esetleg az unalom? Energiatöbbletre, felfrissülésre van szükséged?

leszokni a dohányzásról két héttel ezelőtt

Lehet, hogy azért gyújtasz rá, mert egy kis szünetre van szükséged, mielőtt belevágsz a következő feladatba? A mozgatórugó kiiktatása A szokásod ki akar elégíteni egy vágyat, aminek nem vagy tudatában.

  • Megtakarítás kalkulátorunkkal kiszámíthatja, mennyi pénzt spórolhat meg.
  • Az Aspirin® Protect-ről A dohányzásról le lehet szokni!

A harmadik lépés, hogy kiderítsd, milyen céllal indul be a szokáshurok. Mi az, ami az egész folyamatot működteti. Kísérletezz egy kicsit a mozgatórugókkal, hogy megfejtsd a választ.

Sütik használata

Mondjuk, egyél egy almát, vagy menj le a büfébe csevegni a kollégáiddal, vagy tegyél egy sétát a friss levegőn stb. Ha az új tevékenység elvégzését követően 15 perccel már nem is vágysz a sütire, akkor megtaláltad a mozgatórugót. A süti csak egy rossz beidegződés volt, egy rossz szokás, mely egykoron rögzült, de most már újra cserélheted, mert már tudod, hogy milyen vágy áll a háttérben.

  1. Dohányzás rossz szokás vagy függőség? | konigclub.hu
  2. Illusztráció - Fotó: pixabay Öt pont az életért Tanulmányok igazolták, hogy mennyire fontos az alábbi öt pont ahhoz, hogy az ember le tudjon szokni a dohányzásról.
  3. Miért olyan nehéz leszokni a dohányzásról?
  4. Gondoljunk csak bele, néhány évtizede még nem volt erre speciálisan kifejlesztett módszer, így aki változtatni akart, és meg akart szabadulni szenvedélyétől, kizárólag saját magára számíthatott, csakis saját magában bízhatott, hogy végig tudja csinálni.
  5. A legtöbb, komolyan leszokni vágyó beteg orvosi segítséggel jut el a célhoz.

A változás néha időbe telik, néha hosszas kísérletezést igényel, és kudarcok sora kíséri. De ha egyszer felismerted a szokásodat és megértetted a mögötte lévő mozgatórugót, akkor már hatalmat nyertél fölötte, képes vagy a változásra.

A leszokással kísérletezők viszont már tudják, hogy a dohányzásról nehéz leszokni. Már régóta tudjuk azt, hogy a dohányzás során a függőséget elsősorban a nikotin alakítja ki. Ugyanakkor azt is megfigyelhetjük a dohányosokon, hogy jellemző szokásokat tesznek magukévá.

Tihanyi Petra.